Cart

אין מוצרים בסל הקניות.

כיצד התגלה היין

עם כל הכבוד לוויסקי, לוודקה ולג'ין, יין הוא אולי המשקה האלכוהולי החשוב מכולם. עם היסטוריה עשירה שמתחילה עוד משחר הזמנים, גילויו היה לאחד מהרגעים החשובים בתולדות האנושות. עוד מהתקופות הקדומות שבהן נלגם מכדי חרס עתיקים, ועד לימים אלה בהם הכרמים מכסים שטח נרחב מקרקעות כדור הארץ, סיפורו של היין מלווה אותנו במשך אלפי שנים. בכתבה הבאה נצא למסע קצרצר בין התרבויות השונות שעשו כבוד למשקה המרגש הזה, וננסה להבין כיצד התגלה היין.

מסע עולמי לגילוי מקור היין

כבר בראשית הדרך שלנו חשוב מאוד לציין שמקורות המידע לגבי מוצא היין מעורפלים מאוד. אין שום מסמך רשמי או תיעוד מדויק שמתאר את הרגע הראשון שבו האנושות התענגה על תסיסת ענבים אלכוהולית זו וקראה לה יין. במקום זאת, יש לנו אינספור סיפורים מתרבויות שונות, שמפארות את המשקה המרתק הזה.
תושבי אזור סין העתיקה למשל, נהגו להשתמש ביין במסגרת טקסים דתיים, והם העריצו את המשקה שנחשב בעיניהם לצינור שמחבר בין האנושות לאלוהים. הפרסים מנגד התייחסו ליין בצורה הרבה יותר נהנתנית, ונהגו לערוך מסיבות ענק בהן המלכים ועוזריהם שתו מהיין עד שוכרה (מישהו אמר משתה פורים?). גם היוונים לא נשארו אדישים לקסם היין, שם המשקה סייע לפילוסופים והוגים רבים להגיע למצב תודעתי ספציפי של שכרות, שהכין את הקרקע לדיונים סוערים על מהות החיים. בקיצור – כל האנקדוטות הקטנות האלו מלמדות אותנו על מקומו של היין בתרבויות שונות, עוד מימי קדם.

היסטוריה עתיקה: היין בימי קדם

בעבר הרחוק ובימי העת העתיקה היין נחשב כאמור בעיני רבים כמשקה שמחבר אותנו לאלים. הוא סייע לנו לכפר על חטאים וגם קישר אותנו למקומות קדושים יותר. רבים האמינו שמדובר בסם אלוהי, כזה שמעביר אותנו (לצד השכרון) בין שגרת החול לבין החיבור השמיימי לאלים. במצרים העתיקה למשל, קברי הפרעונים מולאו בכדי יין, במטרה ללוות את המתים אל עבר מפגשם עם האל בעולם הבא.
היסטוריונים רבים יטענו שמדובר על נוזל שחיבר בין בני התמותה לאלים ועיצב את ההיסטוריה שלנו, עד עצם היום הזה. לכן, לא מופרך לציין שבזמנים עברו, יין טוב היה שווה ערך למוצרים יקרי ערך מודרניים כמו תכשיטים ואפילו נדל"ן.

התפשטות עולמית: גידול הגפנים מסביב לגלובוס

מסע במסדרונות הזמן, עם מעקב אחר התפשטות היין, מעיד על גלובליות שתיית המשקה וגידול הגפנים, כסאגה בינלאומית עתיקה. עם עלייתן ונפילתן של האימפריות השונות, אמנות ייצור היין הותירה חותם משמעותי ברחבי העולם. הרומאים נשאו עמם את הגפן לכל מקום אליו הגיעו, ובכך הטמיעו אותו בלב תרבויות אירופאיות רבות. לצידם, הספרים שחצו את האוקיינוס והגיעו לדרום אמריקה, הניחו את התשתית לכרמים המפורסמים של צ'ילה וארגנטינה. אלה הן רק כמה דוגמאות מתוך רבות ואחרות, שמעידות על התפשטות גידול הגפנים ברחבי כדור הארץ, שהפכה את היין למשקה אהוב במיוחד כיום.

הזווית הארץ ישראלית

ואם כבר הזכרנו כל כך הרבה תרבויות, אזורים וארצות, איך אפשר שלא להתייחס לארץ ישראל שלנו. מהכרמים העתיקים שנמצאו בחפירות ארכיאולוגיות באזור תל אביב, לוד וראשון לציון, ועד ליקבים המדהימים שהוקמו עם השנים במדינתנו ברמת הגולן, השרון ועוד – הגפן תפסה מקום משמעותי, ויש שיאמרו קדוש, בנרטיב שלנו.
בסיפורי המקרא הגפן בולטת בין שבעת המינים כסמל לשפע וברכה. בנוסף, שירי שמחה משמעותיים של משוררינו הגדולים ביותר כמו שלמה אבן גבירול ויהודה הלוי (שאמנם חיו בספרד אך חלמו על ישראל) פארו את היין כמשקה בעל סגולות ונדמה שהם בכלל לא טעו. ולאורך מאות שנים, הטקסים והחגיגות שלנו הלכו יד ביד עם המשקה – מהקידוש בשבת ועד למצוות ארבע הכוסות בפסח.

הטובים ביותר: להתענג על היינות של יקב אלכסנדר

אנחנו בטוחים שאם הגעתם עד לכאן, הבנתם שהיין היה ונשאר למשקה החשוב מכולם. יותר מהבירה, הערק וקמפרי, אין עוד נוזל מיוחד עם סיפורים שלא נגמרים כמו היין. אנחנו מזמינים אתכם להתענג עם בקבוק איכותי מיקב אלכסנדר, וביחד נמשיך את מורשת היין החשובה. מחכים לכם כאן ביקב, או בקטלוג המוצרים באתר שלנו!

הצטרף למועדון לקוחות

    דילוג לתוכן